خواص ومضرات اسطوخودوس

 

 

اسطوخودوس گیاهی است خودرو که آرامبخش است و برای درمان انواع سردردها، رفع بی‌خوابی و... موثر است.

اسطوخودوس، ‌گیاهی است چندین ساله به ارتفاع حدود نیم متر با برگ‌های متقابل، باریک،‌ دراز، سبز رنگ و پوشیده از گل‌های سفید پنبه‌ای است. گل‌های آن به رنگ بنفش و به صورت سنبله می‌باشد.

اسطوخودوس در بیشتر نقاط دنیا به صورت خودرو می‌روید و بسته به شرایط محیط و خاک به انواع مختلف ظاهر می‌شود.

قسمت مورد استفاده این گیاه،‌ گل‌ها و سر شاخه‌های گلدار آن است.

اسطوخودوس بوی بسیار مطبوعی دارد ولی طعم آن تلخ است و به علت بوی مطبوع آن در عطر سازی مصرف می‌شود.

از دیر باز ملل مختلف با خواص این گیاه دارویی آشنا بوده‌ و از آن برای رفع بسیاری ناراحتی‌ها از جمله مشکلات هاضمه، بی‌خوابی، اضطراب استفاده می‌کردند.

در جنگ جهانی اول از خواص دارویی این گیاه برای درمان و ضدعفونی کردن زخم‌ها استفاده می‌‌کردند و کشاورزان انگلیسی برای پیشگیری از سردرد و آفتاب‌زدگی گل‌های این گیاه را درون کلاه‌های خود می‌گذاشتند.

برخی از خواص دارویی اسطوخودوس:

• رفع استرس و افسردگی:

روغن اسطوخودوس آرام‌بخش و ضد تشنج بوده و تاثیر آرام‌بخش‌های دیگر را افزایش می‌دهد.

• رفع بی‌خوابی:

محققان انگلیسی طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که استفاده از اسطوخودوس در رفع بی‌خوابی، همانگونه که در طب سنتی آز آن استفاده می‌شده، تاثیر به ‌سزایی دارد.

در بیمارستان‌های انگلیس، برای رفع بی‌خوابی به بیماران بالش‌هایی داده می‌شود که درون آن اسطوخودوس وجود دارد.[خطرات بی‌خوابی و راه‌های مقابله با آن]

• خاصیت ضدعفونی کننده قوی دارد از این‌رو برای ضدعفونی‌کردن زخم‌ها و جراحات به کار می‌رود.

• مشکلات هاضمه را برطرف می‌کند.

• در درمان انواع سردردها موثر است.

• مشکلات پوستی را برطرف می‌کند.

• مقوی معده است.

• کرم‌های روده و معده را از بین می‌برد.

• سرفه را برطرف می‌کند.

• برای رفع فراموشی و تقویت حافظه موثر است.

• زردی را برطرف می‌کند.

• آسم را برطرف می کند.

• درمان کننده رماتسیم، آرتروز و نقرس است.

• برای برطرف کردن بوهای نامتناسب در منزل چند قطره روغن اسطوخودوس را در آب ریخته و بگذارید بآرامی بجوشد.

طریقه مصرف:

حدود 5 گرم سرشاخه گلدار و یا گل این گیاه را در یک لیتر آب‌جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه دم کنید. مقدار مصرف این دم کرده 4- 3 فنجان در روز است.

توجه: اشخاص صفراوی مزاج از این گیاه استفاده نکنند چرا که باعث آشفتگی آنان می‌شود.
این اشخاص باید آن را با سکنجبین بخورند.

اسطوخودوس, گیاه اسطوخودوس, خواص اسطوخودوس

 کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي گفت: استفاده از دهان شویه اسطوخودوس برای رفع بوی بد دهان مفید خواهد بود.
اصغر نقشی  افزود: گل هاي اُسطوخودوس و پيكر رويشي آن يعني برگها و سرشاخه هاي جوان آن، حاوي مواد موثره دارويي است.
وی تشریح کرد: از دَمكرده گُل اُسطوخودوس براي رفع خستگي عصبي و رفع قولنج نيز مي توان استفاده كرد.
نقشی اسطوخودوس را برای درمان ناراحتی های گوارشی موثر دانست و ادامه داد: این گیاه همانند گیاهان تیره نعناع به دلیل بهره بردن از برخی اسانس ها ناراحتی های دستگاه گوارش را درمان می کند.
کارشناس مسئول گیاها دارویی سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي یادآور شد: دَمکرده سرشاخه گلدار اسطوخودوس را برای رفع سوءهاضمه، تقویت معده، بی اشتهایی و... توصیه نموده اند.
وی اظهار کرد: مواد موثره اُسطوخودوس تقويت کننده سيستم عصبي، ضدباكتري، ضددرد و شل كننده عضلات محسوب مي شوند.
ایشان بهره گیری از این گیاه دارویی را برای التیام میگرن  مثمرثمر عنوان کرد و افزود: با روغن ماساژ تهیه شده از روغن اسطوخودوس ماساژ شقیقه ها و پشت گردن  تا برطرف شدن سردردهای تنشی یا نشانه های اولیه میگرن تاثیرگذار عنوان شده است.
نقشی با توصیه ای به استفاده از این گیاه دارویی برای رفع آفتاب سوختگی تاکید کرد: براي آفتاب سوختگي يا تاول مي توان از چند قطره از روغن اُسطوخودوس به همراه مقداري آب استفاده كرد.

 
کاهش اضطراب زایمان با اسطوخودوس
نتایج یک بررسی نشان داد: استنشاق رایحه اسطوخودوس در کاهش اضطراب مرحله اول زایمان موثر است.
 

جام علمی: اضطراب شایعترین واکنش عاطفی زنان طی زایمان است که می‌تواند عوارض نامطلوبی بر جنین و مادر بر جای بگذارد. یکی از روش‌های کاهش اضطراب رایحه درمانی است. لذا گروهی از پژوهشگران دانشگاه آزاد کرمان پژوهشی را با هدف تعیین تاثیر استنشاق اسانس اسطوخودوس بر میزان اضطراب مرحله اول زایمان زنان نخست باردار طراحی و اجرا کردند.

در این مطالعه کارآزمایی بالینی سه گروهه، 102 زن نخست باردار بطور تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. در گروه اسانس اسطوخودوس، 15 دقیقه استنشاق اسانس توسط دستمال آغشته با یک قطره اسانس، در گروه دارونما، 15 دقیقه استنشاق روغن بادام شیرین و در گروه مراقبت معمول، مواظبت‌های روتین بخش زایشگاه انجام شد. میزان اضطراب واحدهای پژوهش در هر سه گروه در زمان‌های قبل، بلافاصله و 60 دقیقه بعد از مداخله توسط پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر اندازه‌گیری و با یکدیگر مقایسه شد.

نتایج بررسی نشان داد: اختلاف میزان اضطراب آشکار زایمان در زمان‌های قبل با بلافاصله و قبل با 60 دقیقه بعد از مداخله در گروه اسطوخودوس نسبت به گروه دارونما و مراقبت معمول بطور معنی‌داری کاهش یافته بود. اختلاف میزان اضطراب پنهان در زمان‌های قبل با بلافاصله و قبل با 60 دقیقه بعد مداخله در گروه اسطوخودوس بطور معنی‌داری کمتر از گروه دارونما بود.

نتایج نهایی این مطالعه حاکی است استنشاق اسانس اسطوخودوس میزان اضطراب آشکار زایمان را تا زمان 60 دقیقه پس از استنشاق کاهش می‌دهد، لذا پیشنهاد می‌شود در هر زمانی از مرحله اول زایمان که زنان احساس اضطراب داشتند، از استنشاق این اسانس استفاده کنند.


منبع:-بیتوته-جام نیوز-yjc.ir

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 2 بهمن 1392برچسب:, | 10:0 | نویسنده : alivarzide |